2D, 3D og 360VR visualisering
Sotrasambandet er veiprosjektet langs riksvei 555, fra Lyderhorn til Kolltveit.
Denne nettsiden viser utdrag fra reguleringsplanen 2019, og noe status fra byggesonene langs prosjektaksen:
Storavannet – Drotningsvik – Valen – Arefjordpollen – Straume/Sartor
– Straumsundet – Bildøy – Kolltveit
Ved Fasmers Minde skal det bygges ny bussterminal ved bakken opp til Olsvik.
Storavannet skal fylles opp med steinmasser fra tunnelarbeidet lenger vest. Arealet som skapes skal bli aktivitetspark.
Kjøremønsteret vil bli endret mange ganger underveis i byggeprosessen, etter hvert som nye veier, gang- og sykkelstier blir etablert.
Ved Drotningsvik blir det store endringer ved både Drotningsvik senter og i tilknytning til nye Sotrabrua.
Drotningsviktjernet – Her blir det tunnel og stor trafikkmaskin
På Valen bygges den nye Sotrabrua sør for den eksisterende.
Timelapse eksempel fra Valen, med eksisterende Sotrabru.
Ved Arefjordpollen krysser veien hele området nord for eksisterende riksvei 555.
Reguleringsplan fra 2019 ser slik ut:
Arefjordpollen sett fra sørvest
Ved Straume går veitraseen i tunnel til Straumsundet. Området ved Sartor senter blir svært endret.
Fra Straumsundet går ny firefeltsvei parallelt med eksisterende bru, til ny rundkjøring ved Bildøy.
Ved Bildøystraumen skal det bygges bro og ny Kolltveit tunnel
På Kolltveit skal det bygges bussterminal og store endringer av veiene vest og nord for tunnel.
Prosjekt sotrasambandet har hatt flere forberedende faser før hovedkontrakt ble tildelt november 2021.
To viktige faser var flytting av høyspentnett og fjerning av høyspentmaster.